ב"ארץ נהדרת" – תוכנית הסאטירה הפופולארית-מדי ביחס לביצועיה האחרונים, ממשיכים להתכתש עם כצל'ה, חבר הכנסת יעקב כץ העומד בראש הוועדה לטיפול בסוגיית העובדים הזרים. כצל'ה הציע להקים עיר מיוחדת למסתננים מאריתריאה ומסודן, והדבר עורר בעיתונות שלנו את האסוציאציות הצפויות. גם אני חושב שזה לא ריאלי (וגם לא הכי הומאני) להקים עיר עבודה למסתננים, אבל בניגוד לדמגוגיה הפוליטיקלי-קורקטית, אנחנו ניצבים בפתחה של סכנה. עשרות אלפי מסתננים מסודן צפויים להמשיך ולהגיע לכאן, ומי שחושב שמדובר בפליטי-חרב – אינו יודע מה הוא סח. אלו מהגרי עבודה שיודעים כי בישראל מרוויחים יותר מאשר במצרים ולכן הם גונבים את הגבול הפרוץ אלינו.

אבל לא ניכנס לוויכוח הזה כרגע. בכל מקרה, גם במהגרי עבודה יש לנהוג בכבוד כפי שראוי לנהוג בכל אדם הבא בשערינו. אני רוצה לומר דווקא כמה מילים על הסאטירה של ארץ נהדרת בעניין זה.

בתוכנית האחרונה שלהם הם שחזרו סצינה מהסרט המצוין  של קוונטין טרנטינו "ממזרים חסרי כבוד". בסצינת הפתיחה המקורית אנו צופים בקולונל לנדה הנאצי הבא לחפש יהודים בכפר בצרפת הכבושה. המשפחה היהודייה מתחבאת מתחת לרצפה והוא משוחח שיחה נינוחה-כביכול עם בעל הבית המפוחד עד אימה. בקטע הסאטירי מופיע כצל'ה בדמותו של הקולונל והוא בא לבית של מירי בוהדנה הדוגמנית כדי לתור אחרי עובדים זרים המתחבאים בביתה. המוסיקה המקורית מהסרט, הטקסטים דומים וכמובן כל השאר. מי שצפה בסרט המקורי ומי שצפה בהומאז' בתוכנית יוצא עם המסקנות הבאות: כצל'ה הרוצה להילחם בעובדים הזרים הוא כמו הקולונל הנאצי; העובדים הזרים הנרדפים על ידי כצל'ה הם כמו היהודים הנרדפים במלחמת העולם השנייה.

זו השוואה מחפירה גם אם היא מופיעה בתוכנית סאטירית. רק לפני חודשיים-שלושה השווה כצל'ה את יחס התוכנית ארץ נהדרת למתנחלים לתעמולה של גבלס. השווה? לא בדיוק. הוא אמר שכשם שגבלס שלל קודם את הלגיטימיות של היהודים ואחר כך היתה פתוחה הדרך לעשות מהם מעשים יותר גרועים – כך גם המתנחלים זוכים בשלב זה לדה-לגיטימציה של התקשורת והסאטירה ואחר כך יהיה קל יותר לגרשם. לא, לא השוואה בטעם טוב, ואני עצמי טרחתי להגיב על כך אפילו בפומבי. ב"קשת" כל-כך נעלבו מההשוואה של כצל'ה, שהם אצו-רצו לוועדת האתיקה של הכנסת כדי להתלונן של חבר הכנסת: "המורה, כצל'ה העליב אותנו" התלוננו הסאטיריקנים שבכל שבוע פוגעים בכל מה שזז אבל לא מסוגלים לספוג כמה מילים בוטות מחבר כנסת. תלונתם אגב נדחתה, אבל מסתבר שהחבר'ה האלה מ"קשת" נורא רגישים לשמם הטוב (ובמיוחד אם אפשר לקושש עוד קצת יחסי ציבור). עכשיו הם חיכו להזדמנות והם נוקמים בכצל'ה על דבריו שהיו מתונים הרבה ממה שהם עוללו בתוכנית האחרונה שלהם.

אבל אני לא מתכונן להתווכח פה עם זכותה של הסאטירה לבקר בחריפות אנשי ציבור. מן הסתם זה חוקי ובגבולות חופש הביטוי וכל הטקסטים הרגילים. גם הדיון על גבולות הסאטירה כבר יצא הרי מכל החורים ואני-עצמי השתתפתי ב-517 דיונים על הנושא המתיש הזה. אני בסך הכל רוצה לומר לגיבורים הגדולים מ"קשת" ומארץ נהדרת שהם די עלובים. השוויתם חבר כנסת לקולונל נאצי? נו, יאללה. נניח לצורך הדיון שזה עניין ביניכם ובינו. נניח שרציתם לפרוט על המיתרים העדינים ולומר שיהודים לא עושים כאלה דברים כפי שעשו לנו וכל הממבו-ג'מבו הזה. אבל אם אתם חושבים שהסיטואציה של רדיפת היהודים דומה באיזשהו הקשר למעצר/מלחמה/מאבק בעובדים זרים לא חוקיים ובמסתננים – אתם פשוט אידיוטים סרי טעם. אם על זה בחרתם להשתמש ב"נשק יום הדין" של הסאטירה, הרי ששיקול הדעת שלהם הוא מפוקפק למדי. אני רק מתלבט אם המערכון הזה הוא הומור של מכחישי שואה או הומור של משכיחי שואה.

מה שבטוח שבמערכת של ארץ נהדרת ובקשת יושבים גיבורים קטנים מאוד. על הדרך רק אעיר שהסאטירה שלהם היא חד-כיוונית כשהקורבנות הפוליטיים שלהם הם בדרך כלל מתנחלים, חרדים ומזרחיים. לא שאין מערכונים חביבים גם על אחרים, אבל רק למגזרים האלו שציינתי שמורה מידת ההלעגה הקיצונית ביותר, עד כדי השוואה לקולונל נאצי (גם אם הוא דמות מסרט). המזרחיים אצלם סתם יוצאים תמיד עלגים ומטומטמים אבל זה באמת כבר נושא למחקר אחר.

עכשיו יגידו שאין הומור בימין ולא מבינים סאטירה וכל הפיהוק הקבוע. לא איכפת לי. אני אישית בעד חופש ביטוי כמעט מוחלט (כולל אפילו שידור הקטע המכוער עליו כתבתי כעת) אבל אני לא סובל שתוכנית סאטירית מנהלת מסע נקמה בגלל שכצל'ה או מישהו אחר העליב אותם. ובעיקר – כשם שיש זכות לתוכנית סאטירית להשוות מישהו על דרך המשל לנאצי ולעורר כלפיו איבה קשה, יש זכות לאנשים אחרים להגיד להם מה הם חושבים עליהם בלי שהם ירוצו לבכות. ושוב, להערתי המרכזית, אם הם חושבים שעובדים לא חוקיים הם כמו היהודים הנרדפים באירופה, יש להם הומור של מכחישי שואה.